Behandelmethoden

Wij behandelen overwegend met de volgende methoden

Cognitieve gedragstherapie
Cognitieve gedragstherapie (CGT) is een combinatie van twee vormen van psychotherapie: cognitieve therapie en gedragstherapie. Cognitieve gedragstherapie pakt het gedrag én de negatieve gedachten aan die de problemen in stand houden. In de nieuwere vormen van gedragstherapie wordt ook veel aandacht besteed aan (het hanteren van) emoties. CGt is onder meer effectief bij angsten, depressie, verslaving en eetstoornissen. Zie ook : http://www.vgct.nl/over-cgt/wat-is-cgt.

EMDR
EMDR staat voor Eye Movement Desensitization and Reprocessing, en is een effectief bewezen behandelmethode om nare ervaringen te verwerken. Nadat EMDR in 1989 door Francine Shapiro werd ontdekt, werd het voornamelijk gebruikt om grote, eenmalige traumatische gebeurtenissen te verwerken. Tegenwoordig is er steeds meer bewijs dat het ook bij andere klachten effectief kan zijn, zoals bijvoorbeeld bij meervoudige trauma’s, angstklachten en bij chronische pijn. Ook wanneer iemand last heeft van een negatief zelfbeeld kan EMDR als deel van een totaalbehandeling worden toegepast. Zie ook website

Schematherapie
Schematherapie wordt vooral toegepast bij persoonlijkheidsproblematiek. In schematherapie leer je bewust te worden van je gevoelige snaren, je valkuilen. Onderzoeken en ervaren wat er gebeurt in het contact met anderen is een belangrijk onderwerp. Voor veel mensen is het vanuit hun gevoelige snaren namelijk moeilijk hun behoeften aan te geven en open te zijn over hun emotionele binnenwereld. In schematherapie kun je leren hier anders mee om te gaan. website

Mindfulness
Mindfulness betekent aandachtigheid op een speciale manier: doelbewust, in het huidige moment en niet oordelend. Sinds een tiental jaren worden mindfulness interventies steeds meer gebruikt bij de behandeling van allerlei klachten: depressie, angst etc. Het is bij verandering van klachten belangrijk om een stil te kunnen staan bij je emoties en je bewust te worden van allerlei automatische handelingen en negatieve oordelen. Het accepteren van emoties wordt steeds meer gezien als noodzakelijke voorwaarde voor verandering.Zie ook website

ACT: acceptance and committment therapie
In ACT wordt mensen geleerd zich te richten op zaken die ze op directe wijze kunnen beïnvloeden, zoals hun eigen gedrag, in plaats van controle proberen te krijgen over ervaringen die niet direct te beïnvloeden zijn, zoals emoties en gedachten. Dit impliceert een acceptatiegerichte houding ten opzichte van deze emoties en gedachten. Kern van ACT is de filosofie dat het vechten tegen onvermijdelijke zaken uiteindelijk ten koste gaat van een waardevol leven.Zie ook website